Paljon puhutaan siitä, kuinka älypuhelimet vievät ihmisiltä kyvyn ajatella itse, leikkiä eri mahdollisuuksilla. Koska kaiken oikean tiedon voi tarkistaa Googlaamalla, ei vaihtoehtoisille todellisuuksille jää sijaa. Ikea pyrkii kuitenkin kääntämään älypuhelinten luoman yhden totuuden maailman ympäri ja tarjoamaan kuluttajille mahdollisuuden kurkistaa juuri omanlaiseen, henkilökohtaiseen Ikea-maailmaan. Ikea julkaisi vuoden 2013-kataloginsa pari viikkoa sitten. Kiinnostavaa uudessa katalogikokonaisuudessa on sen personoitavuus ja innostavuus. Vaikka tänäkin vuonna jaetaan yli 200 miljoonaa IKEA-katalogia 43:een maahan, se ei riitä. Ikea Haluaa olla myös miljoonissa matkapuhelimissa printtimainonnan lisäksi. Uusimman katalogin erikoisuus on augemented realityn, niin sanotun lisätyn todellisuuden tuominen merkittäväksi osaksi julkaisua. Puhelimeen ladattavan sovelluksen avulla kuluttaja pystyy kurkistamaan katalogin sisälle. Skannaamalla katalogin sivuja on siis mahdollista nähdä muuten umpinaisiin kaappeihin ja päästä näin tarkastelemaan esimerkiksi säilytysratkaisuja paremmin. Sovelluksen avulla voi myös tutustua tuotteiden suunnittelijoihin tai itse katalogin valmistuksen eri vaiheisiin. Merkittävin mainonnallinen näkökulma on se, ettei Ikea enää halua kuluttajien selaavan paperiversiota kannesta kanteen. Ikea haluaa, että he kantaisivat katalogiaan mukanaan kaikkialle. Sovelluksen Suomi-versio tullaan julkaisemaan viikon päästä 13.8.