Applen ja Samsungin taistelu patenttioikeuksista ja syytetystä kopioinnista sai päätöksensä pari viikkoa sitten, kun tuomioistuin langetti Samsungille miljardin dollarin sakot Applen teknologian kopionnista. Vaikka riita jatkunee oikeudessa vielä tovin verran, voidaan olla varmoja, että kumpikin yhtiö on saanut osakseen valtavat määrät mediajulkisuutta. Onko tosiaan niin, että mikä tahansa julkisuus on hyvää julkisuutta? Kuten Helsingin Sanomat kirjoitti, kaikki tietävät Applen perustajan Steve Jobsin, mutta tietääkö kukaan, kuka on Lee Kun-Hee? Voi olla, että edesmennyt Jobs on yhä monelle tunnetumpi kuin Samsungin perustajan poika, mutta uutisen jälkeen ainakin muutama meistä tietää nimeltä myös Etelä-Korean teknologiajätin johtajan. Avattiinpa jutussa myös hieman Samsungin sielua, eli sitä osaa yrityksestä, mikä tuntuu olevan kuluttajille yhä tärkeämpää. Pian tuomioistuimen päätöksen jälkeen netissä alkoi levitä vitsi, jonka mukaan Samsung ilmoitti maksavansa miljardin dollarin sakon viiden sentin kolikoilla. Ehkä osa lukijoista tajusi jutun vitsiksi, osa otti sen täydestä ja loput ei välittänyt oliko kyseessä vitsi vai ei. Tärkeintä oli ajatus siitä, että dominoivaksi muuttuneen Applen valtaa horjuutettiin hienovaraisella herrasmiesjekulla. Oikeudenkäynti on toki tuonut hallaa Samsungille, mutta on siinä ollut hyvätkin puolensa. Samsungin vannoutuneet fanit ja Appleen närkästyneet kuluttajat ovat tulleet näyttävästi esiin puolustaakseen Samsungia, tai näpäyttääkseen omppujättiä. Samsungin eduksi voitaneenkin laskea sympatia sekä tietynlainen kuluttaja-aktivismi, jota se on osakseen saanut. Tiedä sitten tarjoaako tämä riittävää vastinetta iUskovaisten kasvavalle joukolle ja kuluttajapotentiaalille.