Frankin tärpit LinkedIn-mainontaan

LinkedIn on säilyttänyt asemansa B2B-yritysten tärkeimpänä somekanavana. Jopa 61% B2B-yrityksistä katsoo LinkedInin olevan tärkein somekanava yrityksen liiketaloudellisten tavoitteiden saavuttamiseen. LinkedIn on tavalla tai toisella käytössä lähes kaikilla (97%) B2B-yrityksillä Pohjoismaissa. Selvitimme mitä muutoksia ja trendejä LinkedIn-markkinoinnissa on syytä ottaa huomioon vuonna 2022.

Hyvästit Message Ads -viestimainoksille

LinkedIn-markkinoinnin yksi tehokkaimmista työkaluista eli ns. sponsoroidut viestit tai viestimainokset (Message ja Conversation Ads) ovat poistuneet käytöstä Euroopassa. Tämä muutos johtuu GDPR-sääntöjen tulkinnasta, jonka mukaan sponsoroidut viestit rinnastetaan jatkossa suoramarkkinointiin, joka vaatii käyttäjältä erillisen suostumuksen. Sponsoroiduilla viesteillä keskimääräinen avausprosentti oli yli 30% ja klikkausprosentti 3%, kun muilla LinkedIn-mainosmuodoille klikkausprosentti on tyypillisesti keskimäärin alle 0,5%.

Työntekijöistä brändilähettiläitä

Yksi viime aikojen suurimmista trendeistä LinkedInissä on työntekijöiden valjastaminen brändilähettiläiksi ja osaksi yrityksen strategista someviestintää. B2B-yrityksistä lähes puolet (49%) joko hyödyntää jo nyt tai on aikeissa hyödyntää vuoden 2022 aikana työntekijöitään yrityksensä someviestinnässä ns. työntekijälähettilyyden (employee advocacy) kautta. Yleisimpiä tavoitteita työntekijälähettiläiden hyödyntämiselle ovat bränditietoisuuden lisääminen (42%), ajatusjohtajuuden saavuttaminen (24%) ja uusien työntekijöiden rekrytointi (22%).  LinkedInin mukaan työntekijöiden kautta jaetut yritysviestit, uutiset ja rekrytointi-ilmoitukset keräävät jopa 8x enemmän reaktioita ja hakemuksia kuin pelkästään yrityksen oman profiilin/sivun kautta jaetut viestit.

Videosisällöt nousussa

Videosisältöjen määrä kasvaa muiden somealustejan tapaan myös LinkedInissä, joka on perinteisesti suosinut enemmän tekstipohjaisia sisältöjä visuaalisten sisältöjen sijaan. Videomarkkinoijista 68% suunnittelee hyödyntävänsä LinkedIn-videoita somemarkkinoinnissaan vuonna 2022. LinkedIn onkin YouTuben jälkeen toiseksi suosituin somealusta videomarkkinointia varten yhdessä Instagramin kanssa. Parhaiten LinkedIniin sopivat erilaiset työntekijäesittelyt, testimoniaalit, asiantuntija-tietoiskut, tuote-esittelyt ja muut ajatusjohtajuutta tai työnantajabrändiä edistävät videosisällöt. Videot kannattaa pitää melko lyhyinä ja ammattimaisina. Hauskat videot eivät välttämättä LinkedInissä toimi samaan tapaan kuin muilla alustoilla, ellei kyseessä ole toimialan sisäiseen itseironiaan tai yrityskulttuuriin liittyvästä huumorista. LinkedInissä, kuten lähes kaikilla muillakin somealustoilla, suurin osa käyttäjistä on nykyisin mobiilikäyttäjiä, joten myös videosisällöt kannattaa optimoida erityisesti mobiilikäyttöön sopiviksi.

 

Vielä 3 pientä tärppiä LinkedIniin

 

Äänestysten luominen auttaa sinua lisäämään seuraajien sitoutumista ja antaa heille mahdollisuuden ilmaista mielipiteensä sinulle tärkeistä aiheista. Äänestysten avulla voit myös kerätä hyödyllistä tietoa asiakkailtasi tai prospekteiltasi. Äänestysten hyödyntämisessä vain luovuutesi on rajana!

Artikkelien julkaiseminen on toinen loistava tapa levittää sanaa yrityksellesi ja toimialallesi tärkeistä aiheista, ja se auttaa myös asiantuntijaroolin vakiinnuttamisessa. Hyvä tapa aloittaa on julkaisemalla nettisivujen blogit uudelleen LinkedInin julkaisutyökalussa yrityksesi sivuna. Tämä helpottaa sisällön julkaisemista LinkedInissä ilman, että sinun tarvitsee kirjoittaa uutta sisältöä. Myös LinkedInin algoritmit suosivat julkaisua LinkedInin julkaisutyökalussa.

Nousussa oleviin hashtag-keskusteluihin liittyminen ja yrityksesi sitoutuminen auttaa saamaan nimesi ja brändisi ihmisten ulottuville, jotka eivät kuulu tunnettuihin seuraajiisi. Tämä tietysti vaatii aktiivisuutta LinkedInissä ja sitä, että sinulla todella on antaa lisäarvoa kyseiseen keskusteluun.

 

Jutellaanko lisää?

Jos haluat jutella lisää somesta, digistä tai markkinoinnista yleisemmin, niin jätä yhteydenottopyyntö!