Marimekko ihastuttaa

Marimekko avasi kesäkauden viime perjantaina kesänäytöksellään Esplanadin puistossa. Kun uusimman malliston vaatteet tanssitettiin lavalle sorjien balettitanssijoiden päällä, yleisö oli hurmioissaan. Mutta jääkö tapahtuma vain paikallaolijoiden ihasteltavaksi? Näillä seuraavilla teoilla Marimekko tuo muotinäytöksen vielä useamman ihmisen nautittavaksi. Marimekko onnistui tuomaan kesän keskelle kevättä, juuri lämpimien säiden kynnyksellä. Paikallaolijoiden innostus paistoi läpi, sillä lukuisat ihmiset olivat ottaneet valokuvia tapahtumasta ja jakaneet niitä eteenpäin esimerkiksi tapahtuman Facebook-sivulla. Hyviä asioita kannattaakin pyrkiä levittämään eteenpäin yhä useamman ihmisen tietoisuuteen. Koska Frank on sitä mieltä, että Marimekko kuuluu koko maailmalle, listasimme ylös muutamia tapoja kuinka muotinäytös voitaisiin viedä entistä laajemman joukon tietoisuuteen. Mitä luultavimmin Marimekossa puuhataan parhaillaan näiden tai samankaltaisten toimenpiteiden parissa. Katsotaan myöhemmin kuinka hyvin ennustuksemme piti paikkaansa.

  1. Marimekko Ballet of Summer. Mitä luultavimmin perjantainen muotinäytös videoitiin viimevuotisen tapaan. Tällä viikolla Marimekko julkaiseekin huikaisevan näyttävän, mutta hauskan videon, missä kerrotaan muotinäytöksen taustoja, haastatellaan tanssijoita sekä koreografeja ja esitellään nauravien ihmisten reaktioita koko YouTube-kansalle. Videosta tulee viraalihitti ympäri verkkoa.
  2. Blogivalloitus. Marimekko kokoaa näytöksestä otettuja valokuvia yhteen jakamispalvelu Pinterestiin. Ei ole väliä onko kuva oman työntekijän vai yleisössä olleen kuvaajan ottamia. Pinteresti aktiivisesti käyttävät muotibloggaajat, designerit ja toimittajat Tokiosta  New Yorkiin törmäävät näytöksen kuviin ja innostuvat. Pian blogeissa kerrotaan paitsi Marimekon uudesta mallistosta, myös upeasta ja kiinnostavasta muotinäytöksestä keskellä keväistä puistoa.
  3. Tiesitkö, että… Marimekon Facebook-sivulla jaetaan pieniä tietoiskuja yrityksen ja tuotteiden historiasta. Nämä viestit ovat saaneet lukuisia tykkäyksiä sekä uudelleenjakoja. Marimekko hyödyntää tuhatpäistä fanipohjaansa ja julkaisee liudan kuvia myös Facebookissa. Kuvat leviävät ihmisten seinillä yhä useamman käyttäjän tietoisuuteen.
  4. Latotanssi kuuluu kesään. Marimekko innostuu yhdistämään tanssin ja kesän entistä tiiviimmin omaan yrityskuvaansa. Ja jottei kaikki tapahtuisi verkossa, Marimekko päättää järjestää tulevana kesänä Maritanssit-tapahtuman kaiken kaikkiaan kolme kertaa. Kerran kuussa pidettävässä tapahtumassa pukeudutaan Jokapoika-paitoihin ja kukkamekkoihin, kuunnellaan livenä soitettua iskelmää ja tanssitaan yöhön asti. Tapahtuma tavoittaa yllättäen kaiken ikäisiä, vaikka se onkin suunniteltu alun perin nuorille kaupunkilaisaikuisille.

Frank jää innolla odottamaan Marimekon omia kontribuutioita sekä tietenkin sitä kauan odotettua kesää.