Mitä nyt kun evästeet poistuvat?

Kohdennettu digimarkkinointi on toiminut pitkään tehokkaana keinona ohjata mainontaa räätälöidysti sille kuluttajakunnalle, jonka saavuttamisesta yritykset eniten hyötyvät. Mainonnan hyvinkin yksityiskohtaisen kohdentamisen ovat mahdollistaneet kolmannen osapuolen evästeet, joiden avulla verkkosivukävijöiden sivustokäyttäytymistä voidaan seurata useampien eri sivustojen ja alustojen välillä.

Viime vuosina internetin käyttäjät ovat kuitenkin alkaneet vaatimaan laajempaa yksityisyydensuojaa, mihin on vastattu luopumalla vähittäin kolmannen osapuolen evästeistä. Esimerkiksi Chrome tähtää kolmannen osapuolen evästeiden poistumiseen vuoden 2023 loppuun mennessä, mutta Safari estää näiden evästeiden käytön jo oletuksena.

Vaikka muutos voi näyttää monille yrityksille huolestuttavalta, sisältyy siihen samalla uusia mahdollisuuksia luoda aiempaa tehokkaampaa, henkilökohtaisempaa ja ajankohtaisempaa mainontaa!

Kokosimme tähän neljä pääkohtaa, joihin kannattaa panostaa nyt, kun kolmannen osapuolen evästeet ovat poistumassa käytöstä.

1. Data omista kanavistasi

On tärkeää muistaa, että kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen ei estä ensimmäisen osapuolen evästeiden hyödyntämistä eli sen tiedon käyttöä, jota saat kerättyä omien verkkosivujesi vierailijoista. Voit siis yhä kerätä ja hyödyntää omia verkkosivukävijöitäsi koskevaa dataa, kuten heidän mieltymyksiään ja käyttäytymistään, ja hyödyntää sitä yksilöllisen käyttäjäkokemuksen parantamiseen. Ensimmäisen osapuolen evästeiden käytön tehostamiseksi onkin hyvä kehittää uusia tarkoitukseen sopivia strategioita. Esimerkiksi tekstiviestimarkkinointi on toimiva tapa tavoittaa laaja joukko yrityksesi kohdeyleisöstä nopeasti ja sijainnista riippumatta.

2. Kontekstuaalinen mainonta

Kontekstuaalisen mainonnan avulla mainokset tavoittavat potentiaalisen kuluttajan huomioimalla sen, millä sivulla käyttäjä kulloinkin on. Kontekstuaalinen mainonta mahdollistaa maksettujen mainosten sijoittumisen avainsanojen mukaan niille verkkosivuille, jotka kuuluvat samaan aihepiiriin mainostesi kanssa. Näin esimerkiksi huonekaluyrityksen mainos voi näkyä kodin sisustukseen liittyvillä verkkosivuilla, jolloin mainos tavoittaa jo valmiiksi aiheesta kiinnostuneen ja sivulla olevan käyttäjän.

3. Facebook- ja Instagram-mainonta

Facebookin ja Instagramin kaltaiset isot sosiaalisen median alustat luottavat mainonnassaan kolmannen osapuolen evästeiden sijaan siihen, että käyttäjä on rekisteröitynyt alustalle ja toimii siellä sisäänkirjautuneena. Tällaisissa suljetuissa ympäristöissä käyttäjä hyväksyy seurannan mahdollistavat käyttöehdot rekisteröitymisen yhteydessä. Sosiaalisen median alustojen käyttäjistä on usein tiedossa hyödyllistä dataa, joka voi koskea esimerkiksi ikää, sijaintia tai sukupuolta. Tämän datan analysoinnin avulla mainoksia pystytään räätälöimään omalle kohdeyleisölle sopivammaksi. Ennustammekin Faceook- ja Instagram-mainonnan kasvavan entisestään TikTokia ja YouTubea unohtamatta ihan jo niiden tehokkaiden algoritmien kohdentamisominaisuuksien takia!

4. Luovuuden paluu!

Mennyt 10 vuotta on ollut sisältömarkkinoinnin kulta-aikaa ja samaan aikaan mainosten luovuus ja oivaltavuus on vähentynyt, mainonnassa on painotettu esimerkiksi suosituksia ja asiakastarinoita. Luovuus on ikään kuin unohtunut, tai luovaa markkinointia ei vain osata tehdä.

Olemme Frankissa samaa mieltä mm. markkinointigurun Mark Ritsonin kanssa, että luovuuden on jo korkea aika tehdä paluu! Ihan jo markkinoinnin tehokkuudenkin takia! Omaperäisyys, iskevyys ja tunteisiin vetoaminen ovat luovuuden indikaattoreita, joilla on suurin vaikutus kampanjoiden tehokkuudelle tänä vuonna julkaistun espanjalaistutkimuksen mukaan.

Oletteko varmasti omaperäisiä, erotutteko kilpailijoista sosiaalisessa mediassa? Onko sisältönne ja mainontanne iskeviä ja vetoavatko ne tunteisiin?

 

Lähteet

https://www.meetsoci.com/blog/social-advertising-without-cookies/https://link.springer.com/article/10.1007/s00426-020-01439-5#article-infohttps://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/124451/2/ReMedCom_13_02_19_ENG.pdf

https://blog.hubspot.com/marketing/third-party-cookie-phase-out#:~:text=Third%2DParty%20Cookies,-Third%2Dparty%20cookies&text=If%20you’re%20an%20advertiser%2C%20third%2Dparty%20cookie%20data,can%20build%20robust%20visitor%20profiles

https://www.mobilemarketingmagazine.com/its-the-end-of-an-era-for-third-party-cookies-heres-what-happens-next

https://www.consumerreports.org/advertising-marketing/internet-advertising-is-about-to-change-third-party-cookies-a6221885875/

 

 

Jutellaanko lisää?

Jos haluat jutella lisää somesta, digistä tai markkinoinnista yleisemmin, niin jätä yhteydenottopyyntö!