Frankenstein opettaa tuotteistamisesta

Tohtori Frankensteinin ja hänen luomansa hirviön tarina on taipunut vuosien saatossa lähes mihin muotoon tahansa aina elokuvista irtokarkkiin. Lähes jokainen tuntee Frankensteinin, siis Frankensteinin hirviön hahmon ja tarinan noin suurpiirteisesti, mutta harvempi on lukenut Mary Shelleyn alkuperäisromaanin. Tosin voi ajatella myös niin, että Mary Shelleyn suurin saavutus ei ollut itse romaani, vaan käsittämättömän toimiva idea. Yritykset myyvät totta kai omaa tuotettaan, mutta tuotteen takaa täytyy löytyä aina idea. Olipa sitten kyse ostajan kokemasta mielihyvästä tai täytettävästä tarpeesta, idea määrittää kuluttajalle syyn ostaa tuote. Se tekee tuotteesta merkityksellisen ja kiinnostava, ja tätä markkinoijat pyrkivät kirkastamaan. Aivan kuten jo Frankenstein – uusi Prometheus -kirjan aikaan Lontoossa 1818, yksi kuningasidea voi käynnistää valtavan uusien ideoiden ja luomisen vyöryn. Täytyy kuitenkin pitää mielessä, että se kuningasidea ei yksissään välttämättä riitä. Tarvitaan myös nerokasta ja jatkuvaa työstöä pitämään idea raikkaana.