Vuonna 2009 sai alkunsa yksi suomalainen tarina, joka näyttää paitsi varsin onnistuneelta, mutta myös hyvin vaikutusvaltaiselta. Yritystoiminnan aloittamisen jälkeen Pelago on myynyt liudan polkupyöriä sekä onnistunut istuttamaan kaupunkipyörän käsitteen kaupunkilaisten kielenkäyttöön. Yllättävän moni tietää miltä ”pelago” näyttää, ja hyvältähän se näyttää! Miksi muuten näitä fillareita näkyisi myös vaateliikkeiden somistuksena?! Pelagon slogan, Palvelee tarkoitustaan, näkyy ja kuuluu mainosmateriaalin lisäksi yrityksen toiminnassa. Veljekset Hyppöset ovat tehneet pitkäjänteistä työtä tuotekehityksen ja eritoten markkinoinnin puolella yrityksen alkuvaiheista lähtien (ja sitä ennen). Se on selvää, että Pelagon pyörät ovat laadullisesti varsin näyttäviä, kestäviä ja toimivia noin ylipäätään. Harvemmin kuitenkaan pelkillä hyvillä tuotteilla luodaan kulttuuria mullistavia menestyksiä. Pelago on maustanut erinomaisen tuotteensa tarinalla ja erinomaisen monipuolisella tarinankerronalla. Mihin kuluttajien ja kulttuurin hermopisteisiin on oikeastaan osuttu?
- Nuoret varakkaat kaupunkilaiset.
- Ajaton design. Pelagon kunnianhimoinen tavoite on, että heidän pyörillään ajetaan vielä vuonna 2050. Tavoite ei sinänsä ole kovin erikoinen, onhan polkupyörän mekaniikka jo yli vuosisadan vanha keksintö, eikä teräskään sen koommin ole maailman haurainta materiaalia. Tavoite onkin asetettu ennen kaikkea henkiselle tasolle. Pelagon tavoitteena on valmistaa sekä fyysisesti että tyylillisesti tuhoutumattomia tuotteita.
- Kaupunki(pyöräily)kulttuuri. Pelago ja sen edustamat arvot näkyivät viime vuonna niin mediassa kuin tapahtumissakin. Missä kaupunkikulttuuri, siellä Pelago olisi yhtä hyvin voinut kuvata yrityksen markkinointistrategiaa. Osallistumalla itse kulttuurin muokkaamiseen Pelagosta on tullut osa kulttuuria. Samalla se on luonut lisää tilaa edustamalleen kulttuurille. Etenkin tämä kulttuurinen muutosvoima on Pelagon yritystoiminnan kannalta huomattava etu verrattuna kilpailijoihin.
Tyyliä, laatua ja omaleimaisuutta arvostavat kaupunkilaisaikuiset ovat Pelagon ykköslähettiläitä. Kesäisen Helsingin pyöräkenttää havainnoidessa huomaa, että pyörien omistajat ovat hyvinkin heterogeeninen joukko. Perheelliset, luomuruokailijat, designerit ja arkipyöräilijät istuvat kaikki kohderyhmään. Hyvin harva näistä on ensisijaisesti pyöräilijä. He ovat ensisijaisesti kaupunkilaisia. Metropolin vaikutusvaltaisen kuluttajaryhmän laaja tavoittaminen on askel eteenpäin.
Seuraamme innolla Pelagon uusimman malliston vastaanottoa ja seuraavia esilletuloja!