Hintalappu ensin

Huokeita ja ekologisia talopaketteja valmistava ideabox löi hynttyyt yhteen Ikean kanssa. Lopputuloksena n. 65 000 euroa maksava pienomakotitalo täydellä varustelulla! Mutta millaisen paketin mainostaja voi saada, kun hintalappu suunnitellaan ensimmäiseksi? Ikean hyvin tunnettu slogan kuuluu: ”Me suunnittelemme hintalapun ensin.” Tämä näkyy kaikkein selvemmin kuluttajalle, mutta mitä tapahtuu hintalapun toisella puolella? Nyt täytyy muistaa, että pienen hintalapun suunnittelu edellyttää satoja, ellei tuhansia, ellei satojatuhnsia tunteja taustatyötä, testaamista ja ideointia. Yksi Ikean menestyksen kulmakivisti onkin se, että kustannukset osataan nähdä jakautuvan pitkälle aikavälille. Näin tasokkaaseen suunnittelutyöhön voidaan satsata, sillä mahdollistaahan se pienen hinnan tuotantoketjun loppuvaiheessa. Suunnitteluun käytetty investoinnillinen piikki alkaa tasautumaan, kun prosessi pyörähtää toden teolla käyntiin. Mainonnan maailmaan vietynä tämä tarkoittaa sitä, että parhaimmillaan huolellinen suunnittelu tekee markkinoinnillisten toimenpiteiden toteuttamisesta entistä helpommaksi, ja halvemmaksi. Olipa yrityksen valitsemana ratkaisumallina sitten pitkäjänteinen mainostoimistokumppanuus, omien henkilöresurssien lisääminen ja parempi kohdentaminen tai mainonnan strategisten linjausten tarkentaminen, on lopullisena tavoitteena entistä sujuvammat prosessit. Yritysten olisikin syytä kysyä itseltään: ”Kumpi vie tällä hetkellä enemmän aikaa ja vaivaa, suunnittelu vai toteuttaminen?” Mikäli vastaus on jälkimmäinen, olisi syytä miettiä prosessit uudelleen. Ehkä näin saadaan myös se hintalappu hivenen pienemmäksi.