Ota vanha, myy uutena.

Popkulttuuri, arkkitehtuuri, muoti, markkinointi ja oikeastaan mikä tahansa ala varastaa jatkuvasti isovanhemmiltaan. Isovanhempien perintö on tosin siitä hyvä, ettei sitä voi syödä ikinä loppuun. Pikemminkin se paranee uusinnettaessa. Siksipä mainontakin on pohjimmiltaan vanhan myymistä uutena. Törmäsin pari viikkoa sitten ystäväni Facebook-statukseen, joka kuului jotakuinkin näin: ”Olen totaalisen kyllästynyt siihen, ettei länsimaisessa musiikissa ole ollut mitään uutta sitten Led Zeppelinin. Tuntuu siltä, että mongolialainen kurkkulaulanta tarjoaa enemmän!” Ystäväni päätyi siis tulokseen, että vain seitsemänkymmentä vuotta vanha ja vahvasti varioitu länsimainen popmusiikki on hänen osaltaan läpikaluttu luu ja täysin ”vanha juttu”. Sen sijaan nepalilainen kurkkulaulanta, joka on kuitenkin vuosisatoja vanha kansanperinne, olisi jotenkin mystisellä tavalla originellia, parempaa ja ennen kaikkea ”uutta”. Teen diagnoosin: ystäväni kärsii länsimaiselle kuluttajalle hyvin tyypillisestä ilmiöstä, kyllästymisestä. Usein tämän yhteydessä itselle vanhat asiat koetaan merkityksettöminä, mutta muille vanhat asiat kiinnostavina. Ja jottei mene täysin naapurin haukkumiseksi, todettakoot että kärsin siitä paikoitellen itsekin. Mongolialaisen kurkkulaulannalle ja ensimmäisen maailman ongelmille on ilmiselvä paikkansa tämänkertaisessa Frankin blogissa. Mainonta pyrkii nimittäin tuottamaan kuluneiden kokemusten tilalle uusia. Kyse ei välttämättä ole uuden luomisesta, vaan useimmiten vanhan tekemisestä uudeksi. Kutkuttaahan eksotiikka, kulttuuriset viittaukset, tutut hokemat ja samaistuttavat tunteet yhä uudestaan ja uudestaan ihmismieltä. Mainosten paremmuuskisa käydäänkin siitä kuka kierrättää vanhaa osuvimmin, ajankohtaisimmin ja yllättävimmin. Alla muutamia mainoksia, joiden idea on niin vanha, että se on taas uusi. The Greatest Movie Ever Sold -dokumenttielokuvasta tuttu POM Wonderful lainaa mytologiasta. Success Kid on päätynyt verkon huumorifoorumeilta Virgin Median mannekiiniksi. Miten monta musiikkivideota tunnistat Marks & Spencerin joulumainoksesta? Kuva: Creatables, Old News